torstai 28. toukokuuta 2015

Übermensch

Erityinen ystäväni on ostanut asunnon ja hän on parhaillaan muuttamassa. Hän on perin merkillinen olento. Kaverilla on aina kämppä tiptop, hän lankeaa miltei mihin tahansa jota saa sarjoina ja asiassa kuin asiassa hän varmistaa että kaikki sopii yhteen. Ei ole toista henkilöä joka voi loputtomiin miettiä esimerkiksi avaimenperän sävyä.

Voin kertoa teille, että jos on huono päivä ja elämä tuntuu kaaokselta, ja haluaa hakeutua johonkin meditoimaan, Erityisen ystävän kämppä on oikea paikka. Siellä kaikki on järjestyksessä ja yhtäkkiä tuntuu että asiat voivat selvitä. Arvostan henkilöä, joka pystyy jopa käyttämään jääkaappimagneetteja tyylikkäästi.

Tänään pääsin todistamaan jotain minkä en tiennyt olevan mahdollista. Myös muuttaa voi tyylillä. Minä kerron teille.


Kaikki on pakattu huolellisesti ja laatikkojen sisältö on merkattu selkeästi. Samaan paikkaan menevä irtain on ryhmitelty osastoihin asunnossa. Ja korostaisin että muuttolaatikot menevät siis kiinni.



Lasitavaroita varten hän on erikseen käynyt hankkimassa Ikealta lasien kuljettamiseen suunnitellut pahvitelineet. Ihastuttavaa. Kun tein ensimmäisen kuorman, takapenkkini näytti paremmalta kuin kämppäni yleensä.



Pahvilaatikotkaan ei ole kuulkaa lähikaupan hedelmälaatikoita vaan selvästi erikseen hankittuja.
Ja katsokaa mikä käsiala.



Kaikki vaatteet on lajiteltu materiaaleittain ja ryhmittäin. Ja jälleen kerran merkattu mitä mikäkin pussi sisältää. 


Valaisinten ruuveille hänellä oli erikseen varattuna pikkuruisia minigrip-pusseja. Siinä kohtaa alkoi minulla jo kärsivällisyys mennä ja tempaisin maalarinteipillä ruuvit valaisimiin kiinni. Olis ollut minigrippien kanssa jo niin täydellistä että oisin oksentanut.

Kun on kyseessä näinkin järjestelmällinen ihminen on kaikkein erikoisinta, että tyyppi stressaa ihan kaikesta. Tavaroista oli pakattu valmiiksi 95 prosenttia. Vähintään. Silti tämä ei riittänyt: "Tuli syyllisyys kun tämmöiseen sekasotkuun sinut kaveriksi pyydän". Mitvit? Kyllä on semmoisissakin muutoissa käyty piipahtamassa, joissa joutuu aloittamaan pakkaamisella. Tämä jos mikä oli luksusmuutto.

Muita varsin loogisia stressinaiheita olivat esimerkiksi kenkävalinnat. Hän on vielä huomisen töissä ja sitten jää vapaille. On raskas päätös valita kengät, jotka laittaa perjantaina töihin. Entäs jos ottaa väärät ja harmittaa aamulla kun ne kengät jotka olisi kuitenkin halunnut ovatkin uudella asunnolla?!

Vähemmästäkin tulee huuliherpes.



Rakas Erityinen ystäväni, tiedän että kuuraat tällä hetkellä vanhan kämppäsi kylppäriä, virheettömän siistiksi tottakai. Ja vähän itkettää kun väsyttää niin. Jos luet tätä, muista että olet hyvä ihminen ja tähän aikaan on lupa ottaa iisimmin.

Palkkioksi (olemattoman pienestä) muuttoavusta on luvassa bileet. Excellent...



Kaiken tämän ihanuuden päälle Sipilän Juha oli aloittanut tien päällystämisen meidän nurkilla (eli noin 30 km päässä kotoa).


Oli niin onnistunut päivä, että huomenna menee varmasti kaikki pieleen.


26 kommenttia:

  1. Mua on joskus pidetty oraganisoituneena muuttajana... mutta ei, ei tän jälkeen. En oo LÄHELLÄKÄÄN mitään tuollaista. :-0

    VastaaPoista
  2. Olin entisessä elämässäni (ennen onnettomuudessa vammautumistani) tuollainen pedantti järjestyksen ihminen, joka en tykännyt pitää edes kahvikestejä ystävilleni, koska stressasin mihin asentoon kahvilusikat pitäisi laittaa kuppien viereen. Nyt tuollaiset pikkuasiat tuntuvat merkityksettömiltä ja on surullista, että piti tapahtua vakava opnnettomuus ennen kuin tajusin sen. Voin rehellisesti sanoa, että olen nykyisin paljon onnellisempi ihminen. Ja tätä nykyä minulla on ne ruuvit aina hukassa :)

    VastaaPoista
  3. Ristuksen perkele, voiko tuollaista järjestelmällisyyttä edes olla olemassa!! :D Relaa vähän, hyvä ihminen, sinä Erityinen ystävä!

    VastaaPoista
  4. Uuuh nuo Ikean lasien kuljettamiseen suunnitellut pahvitelineet! Aloin välittömästi haluta tuollaisia, vaikken ole muutamassa. Pidän (kenties liikaa) kaikista järjestelyä ja organisointia auttavista laatikoista, sisäkkäin menevistä kori- tai laatikkotsydeemeistä, paperitavaran erilaisista säilytysvaihtoehdoista. Ihaninta on käydä Akateemisen kirjakaupan paperiosastolla hiplailemassa kaikenlaisia lokerikkoja ja pahvikansioita. Kaikilla meillä on pimeät puolemme, tämä on minun :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Laatikot ovat terapeuttisia. Niihin voi laittaa kaikenlaisia asioita, kuten tunteensa, sulkea ja laittaa kaappiin.

      Poista
  5. Täydellinen muutto! Onnellista eloa ystävälle uudessa kodissaan ja hilpeitä muuttobileitä :)

    VastaaPoista
  6. Olen Anonyymin kanssa vähän samoilla linjoilla. Täydellinen muutto! Erityinen ystäväsi varmaan myös tekee listoja. Minä olen listaihminen. Sellaista tapahtumaa ei olekaan, etteikö siitä listaa saisi. Mökille lähtö, vieraiden kutsuminen, ylioppilasjuhlat, ulkomaanmatka (auts sitä listan pituutta, netistä tulostettujen ohjeiden pinkkaa, puhumattakaan matkalta kerätystä matkapäiväkirjasta, johon liimataan huolellisesti kaikki kuitit, kerrotaan mitä on syöty missäkin ja miltä maistui). Ja nuo laatikot. Olen kirjoittanut muistikirjaani (!) täydellisen muuttopakkaamisen ohjeet jostakin kirjasta. Tuolta Erityiseltä ystävältäsi puuttui vielä eri huoneiden värikoodit, että muuttajat osaavat viedä laatikot värin perusteella oikeaan huoneeseen. Huoneiden seinälle laitetaan huoneen kartta, jossa on kunkin huonekalun paikka merkittynä. Kirjat puretaan hyllystä järjestyksessä laatikoihin, kuhunkin laatikkoon yksi hyllyllinen. Perillä kirjat puretaan samassa järjestyksessä. Tästä aiheesta voisi kirjoittaa vaikka kirjan...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minäkin olen listaihminen! Meni kauan tajuta, että keltä oikein olen perinyt listojen kirjoittamisen, niin yks kaunis päivä huomasin, että mummoni kirjoittaa aina listoja. Joten sieltä se perimä tulee! Minun äitini on mun täydellinen vastakohta: sen luona vallitsee hallittu kaaos ja kaikki tavarat on aina hukassa. Yleensä perheissä äiti huutaa teinilleen, että siivoa, meillä minä huusin äitille että SIIVOA! Jos äiti oli käynyt huoneessani minun poissa ollessani, huomasin sen välittömästi, jos jotain tavaraa, vaikkapa edes kynää oli siirretty. :D Nyt oon jo 27vee, mutta äiti ei oo oppinu vieläkään siivoo/järjestelee ja mää huudan sille edelleen epäsiisteydestä. Luojalle kiitos äitin kanssa ei tarvitse enää asua, tulisin hulluksi siitä epäjärjestyksestä. :D

      Poista
    2. "Kuhunkin laatikkoon yksi hyllyllinen". Tuosta saa jo joku orgasmin :D

      Poista
  7. Olen muuttanut kahden vuoden välein 25 viimeisen vuoden aikana ja kaksi viimeistä muuttoa olivat helppoja, kun kaikki tekstiilit olivat laatikoissa eivätkä säkeissä. Siis lakanat, vaatteet, yms laatikkoihin. Isot peitot ja tyynyt säkkeihin. Tekstiilejä on helpompi nostaa laatikosta takaisin hyllylle kuin kaivaa säkistä.
    Kirjojen kanssa sama juttu kuin TuulaJ:lla mutta ei minulla ole mitään muuttolistaa.

    VastaaPoista
  8. Minulle on kokemusta päinvaistaisesta Ystävän muutosta. Jätin pikkujoulut väliin, kun lupasin Ystävälle auttaa muutossa. Ystävä ei jättänyt. Aamulla siinä odoteltiin maksukuskin ja rekkauton kanssa oven takana, että Ystävä palautuu juhlista. Palautui tiukassa tuiskeessa mukanaan kaksi krapulaista kantoapua. Sisällä tuvassa ei yhtään ainoaa täytettyä laatikkoa. Kaikki tauluista lähtien oli vielä paikoillaan. Muuttoa oli kuitenkin ollut tiedossa jo kuukauden. Se oli pitkä päivä. En muuttanut tätä Ystävää enää toistamiseen.

    VastaaPoista
  9. Sheldonin kaltaisia ihmisiä on siis olemassa ihan in real life!

    VastaaPoista
  10. Ihan kuin meidän muutosta. Ei loppuneet minigripit kesken.
    Olikos myös huonekalut suojattu muovikelmulla? :D

    VastaaPoista
  11. Ja minä kun luulin olevani järjestyksen ihminen...

    VastaaPoista
  12. Voi mikä ihana Eritinen ystävä! Järjestys se olla pitää! Jos Sipilä alkaa tulla liian lähelle tienpäällyksiensä kanssa, voisitko lähettää tänne Paukarin suuntaan seuraavaksi.....

    VastaaPoista
  13. Mallikelpoista. Odottelen raporttia niistä bileistä sitten!

    VastaaPoista
  14. Mä oon NIIN kateellinen Erityisen Ystävän järjestyksestä. Kymmenen vuotta olen yrittänyt saada jotain järjestystä kämppääni, jossa yhden paikan raivattua, toinen paikka sotkeentuu. Jokin kumma luonnonvoima vallitsee juuri tässä talossa...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Luulen, että tuosta Erityisestä Ystävästä on moni kateellinen. Asutaan varmaan samassa talossa, kun tuota samaa järjestystä yritetty myös meillä se 10 vuotta.
      Elina

      Poista
    2. https://kirja.elisa.fi/ekirja/konmari-siivouksen-elamanmullistava-taika

      Poista
  15. Ei tuo vielä mittään. Olin muuttoapuna ystävälleni, ja minun tehtävä oli leikata roskiin meneviä kirjeitä, kortteja ja papreita sentti x sentti neliöiksi. Siis roskiin menevää tavaraa.
    OP

    VastaaPoista
  16. Nii ja unohtipa sanoa, että minun muutossa kirjat on suojattu kuplamuovilla ja kalusteet suojamuoveilla. OP

    VastaaPoista
  17. Eihän tuollaista edes ole! Kohta on tässäkin torpassa muutto edessä, mutta se tulee taas kerran näyttämään silti kuin sirkus Sariola ja piirimielisairaala olisivat joutuneet samaan tornadoon...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuulostaa samalta kuin minulla! Lisättynä tuskaan vielä se fakta että asun mieshamsterin kanssa..

      Poista