maanantai 16. syyskuuta 2013

Usko lujaan Toyota-laatuun on koetuksella

Hiacesta on mennyt iskunvaimentimet. Mitä helvettiä? Vasta reilu 330 000 km ajettu auto.

Tämä nakertaa luottoani Toyota-laatuun. Ainakin prosenttiyksiköllä.




Puheluni paikalliseen palvelevaan varaosaliikkeeseen sujui huomattavasti paremmin verrattuna muutaman viikon takaiseen sivupeilin tilaukseen. Tällä kertaa muistin rekisterinumeron välittömästi ja iskunvaimentimien hankkimiseen ei liittynyt hämmentäviä valintatilanteita. Tiesittekö, että sivupeilejä voi olla sekä manuaalisia että sähköllä toimivia.

Käytin asioinnin aikana ammattilaistermiä "koko kierto". Jos en olisi käyttänyt tätä sanaa, iskunvaimentimien hinta olisi varmasti ollut tuplat. Nyt ne olivat yhteensä vain 169 euroa.



Halpaa kuin saippua. Avomiehen autossa veloitus olisi ollut varmaan 400 e per iskari. Taas yksi hyvä vasta-argumentti lisää kun ukko yrittää seuraavan kerran saada minut vaihtamaan autoa.

Kysyin myyjältä että tarvitseeko hän minulta vielä jotain muita tietoja tilaukseen liittyen. Ajattelin että yhteystiedot nyt ainakin. Mies oli hetken hiljaa. Tuumasi että "No en kyllä ihan usko, että tämmöiseen on kukaan tilaamassa iskareita ihan lähipäivinä, joten kyllä ne täällä sinua odottaa."

Yrittiköhän vihjailla jotain.


22 kommenttia:

  1. Varasin tässä kerran aikaa autokorjaamolle. Rekisterinumeron ja auton merkin osasin kertoa. Sitten mies kysyi millainen kone autossani on. Vastasin että moottori..

    VastaaPoista
  2. Varaosaliikkeet on muuten myös asiakaspalvelupaikkoina omalla tavallaan mielenkiintoisia, onneksi eri tavalla kuin matkapuhelinliikkeet.
    Tiskin ympärillä on porukkaa hajanaisesti, ilman mitään jonon tapaista muodostelmaa. Vaikuttaa, että osa on vaan jotain hengailijoita, vähän niinku huoltsikan baarissa.
    Jossain vaiheessa tulee se "ja mitäs sulle?" -hetki. Kun aikansa vastailee kiperiin kysymyksiin valmistuskuukaudesta ja runkonumerosta, löytyy oikea osakin. Sitten tutkitaan hintaa paperikatalookista ja myyjä mutisee jonkun ihan tähtitieteellisen hinnan. Tämän jälkeen otetaan iso laskin, jota näppäillään näyttävästi ja pitkään. Sitten tulee se kauppahinta: "sille jäis satakuusysi".
    Onnellisena kotiin ja auto levälleen. Havaitaan lauantaina klo 13.45, ettei se liikkeestä annettu osa sovikaan, liikkeeseen ei enää ehdi ja maanantaiaamuna pitäis päästä töihin.

    VastaaPoista
  3. Hiacejen laatu tulee todella olemaan puntarissa tulevina vuosina ja vuosikymmeniä, kun uusia ei enää valmisteta eikä todelliselle Hissumiehelle/-naiselle ole markkinoilla muuta vakavasti otettavaa vaihtoehtoa.
    Tulihan Toyotalta "seuraajaksi" Proace, mutta sitä ei tueta. Jo nimikin on ihan tyhmä. Ja auto tehty Ranskassa, merkkiä vaille sama auto kuin pösö, sitikka tai fiiatti. Naurettavaa suorastaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En ees vilkaise Proaceja. Ja jos on kerta Ranskassa tehty niin vielä enemmän syitä ignoorata koko kosla.

      Poista
    2. Mitenhän käynee tuon Proacen kanssa, aletaanko sekin lausumaan suomeksi "proase". Kun en muista koskaan kuulleeni kenenkään lausuvan Hiacea silleen "haieis" vaan kyllä se on hiase.
      Ja hiluksi on hiluksi, saattais pikkusen hämmentää "hailaks".

      Poista
  4. Ihan samalaista oli entisen autoni (sen nätin vihreän Citroen C3) huollossa. Sikakallis merkkikorjaamo - kun vävy vei jonkun mutkan kautta tutun korjaamolle, hinnat putosi 70% . Sillai tulee petetyksi, ainakin ihminen joka ei autosta mitään tiedä.

    VastaaPoista
  5. Volkkari tilalle, miehen serkulla (saattaa olla sukua sun ukolles, koskapa vanhempiensa talo on täynnään jos jonkinlaista täytettyä elukkaa ynnä niiden lahtaamisen vaadittavaa välineistöä) löytyy transporter vm. 1992, ajettu 420 000km ja vielä pelittää.

    VastaaPoista
  6. Ah, nainen ja varaosamyymiöt. Kun kolmatta kertaa todistaa että tämä ja tämä on varmasti oikea osa kyseiseen masiinaan ja kyllä mä tiedän mitä oon tilaamassa, niin alkaa jo kyrsiä.
    Isän tojota carina e:llä ajettu 780tkm, nyt alkaa pellit lahota, moottorilla ajaisi varmaan toisen mokoman vielä, kyllä diesel kestää! (oon aika varma että ku isistä aika jättää joskus, saan tojotan perinnöksi ja oon onnellisempi kuin moni joka saa asunnon tai osakkeita) :D

    VastaaPoista
  7. Meidän mersusta levis perä, eikä sillä oo ajettu ku vasta vajaat 600000km. :D

    VastaaPoista
  8. Ostettiin joku vuosi sitten uusi auto (Honda) ja kerroin siitä tietysti ihan into piukassa töissä. Työkaveri kysyi että onko se sedan, vastasin asiantuntevasti että ei kun accord.

    VastaaPoista
  9. Minä tyttö soitin itse (enkä pakottanut iskää) delta-autoon, ja varasin huoltoa minun fiat ressukalle. Puhelimessa mies kysyi, että minne kaikkialle vaihdetaan jarrulevyt/palat. Sanoin, että kaikkiin neljään. Jollain aivopierulla ajattelin jarruja olevan yhtä monta kuin pyöriä...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No paljos niitä jarruloita sitte oikein oli jos ei neljä?

      Poista
    2. Kuulemma vaihtelee. Olisin itsekin väittänyt että aina on neljät palat.

      Poista
    3. Minä olisin kätevästi piilottanut autoistaymmärtämättömyyteni ja ilmoittanut että vaihdetaan kaikki mitkä tarttee, te kai siellä ammattilaisia ootte niin kattokaa ite. Mulle muuten nauretaan aina huollossa, eivätkä usko mitään mitä sanon vioiksi. Jarrutkin piti ihan koeajamalla käydä testaamassa kun ilmoitin että eivät oikein pelaa. Joutuivat toteamaan että joo, eihän ne näköjään.

      Poista
    4. Perhana. Neljähän niitä. Huoltomies puhui etu-ja takajarrusta niin menin sekaisin. Eli en ollut edes väärässä. Olen huojentunut

      Poista
  10. Voi paska! Mun Toyota taisi olla maanantaikappale kun moottorissa kävi iso jysäys Hämeenlinnan moottoritiellä jokunen vuosi sitten eikä dieselmoottorilla ollut edes 400 000 km ajettuna...

    VastaaPoista
  11. No höh! Just myytiin jenkeistä kotiin lähtiessä Volvo V70 vm 2002 brooklynilaiselle diilerille n. tuhannella eurolla kun se oli niin ikävästi high mileage heidän mukaansa. Eihän siinä ollut kuin joku 180 000 mittarissa. Siis mailia eli joku 250t km mutta silti :-) Toisaalta me ostettiin se 4000 eurolla talvella ettei sinänsä nyt kovin paljon enempää olis ehkä voinutkaan saada. Suomalainen autoverotus on kyllä herttaista, vastaavaati varustettu volvo olis täällä joku lähes kymppitonnin pirssi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaliforniassa autot eivät aina olleet ihan niin viimeisen päälle kuin väitetään. Tuli bongattua useampi puhkiruostunut lava-auto ja yks kasvoi sammaltakin. Kaikki kuitenkin liikennekäytössä...

      Poista