keskiviikko 16. huhtikuuta 2014

Ruokaravintoloiden ilot

Tällä Tukholman reissulla koettiin monenlaisia ravintolaelämyksiä.

Illallisella kollega tilasi keittoa, jossa lohta ja jokirapuja. Keitto tuli ja hetken lusikoinnin jälkeen seurasi havainto, että jokiravut puuttuvat annoksesta. No ei muuta kuin tarjoilija paikalle ja kysymään asiasta. Tarjoilija hymähti ja kävi hakemassa keittiöstä kipollisen jokirapuja, kylmiä tottakai, toi ne pöytään ja poistui.

Odotusarvo oli, että jonkinlainen pahoittelu olisi ollut paikallaan ja että hänelle olisi tarjottu uutta annosta. No, eihän siinä sitten muu auttanut kuin kumota rapukipon sisältö keiton sekaan ja jatkaa lusikointia kaikessa nöyryydessä.

Toinen häkellyttävä kokemus oli tänään lentokentällä. Kollega tilasi kana-annoksen. Tarjoilija saapui annostemme kanssa. Huomasin heti, että kaverille tuli väärä annos ja sanoin että pöytään oli tilattu kana-annos. Tarjoilija siihen, että tämä on se kana-annos. Sanoin että tuo ei ole kanaa. Silti hän laittoi annoksen pöytään ja poistui. Kollegani varmisti silmämääräisen liki sataprosenttisen varman tunnistuksen maistamalla. Nautaa mitä nautaa.



Piti taas kysyä. No, ei tästäkään tullut sen parempaa. Koneeseen nousuun oli tässä kohtaa aikaa 10 minuuttia ja piti vaan mättää naudat mahaan. Alennusta saatiin, eli sinänsä jo hyvittelymielessä parempi suoritus.

Hyvä asia näissä kokemuksissa oli siis se, että seuraavan kerran varmasti muistaa kiittää kun hommat menevät kuten pitää.

14 kommenttia:

  1. "Tämä on kana-annos" :D Se pitää vaan uskoa, kun ammattilainen sanoo.
    Keitto-ongelmakin ratkesi aika luovasti. Tuosta seuraava askel voisi olla do it yourself -keitto, jossa tarjoiltaisiin vain lämmin liemi ja kylmänoutopöydässä sitten saisi itse ratkaista, tuleeko sisällöksi kasvista, lohta vai lihaa.
    Reissupäivät pistävät koville tässä itseasetetussa "kommentoi kaikkiin happy dayseihin, mieluiten samalle vuorokaudelle" -haasteessa, mutta sitkeästi mukana keikutaan...
    -Pientilallinen-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Molemmille yhtä rankkaa. Varmaan tälle viikolle työmatkoineen on jo joku lähemmäs 50 h kertynyt. Pthyi. Mutta sitoumuksesta ei olla lipsuttu.

      Koitetaan jaksaa, tämä on vakava asia.

      Poista
  2. Hei kuulkaas. Minä olen muuttanut tässä taannoin filosofiaa näiden töppäysten hoitamisen osalta. Minulle ei alennuksen kautta asioita korjata. Jos minun tekee mieli vaikkapa lihaklöntti mallia "medium" ja sitten se toimitetaan asennossa "well done", asiaa ei voi korjata antamalla 5€ alennusta. Paska mikä paska. Pitää tuoda uusi. Senkään jälkeen homma ei ole kuosissa, koska fiilis hommasta meni. Opetelkoot tekemään asiat oikein eikä alennuksen kautta. Aivan liian usein törmää paikkoihin, jossa asiat korjataan tarjoamalla alennusta. Se tulee niin automaattisesti, että oikein hämmästyttää.Toistan itseäni: pitää opetella tekemään asiat oikein.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pitäishän se niin olla, että sitä saa mitä tilaa. En tiedä mitä on tämä sisäänrakennettu nöyryys, joka estää vaatimasta asioita.

      Poista
  3. Olet oikeassa ja ärsyttää, kun asiakas usein vielä saadaan tuntemaan itsensä hankalaksi nipottajaksi halutessaan 30 euron pihvinsä paistettuna niinkuin pyydettiin. Mutta siltikään aina ei jaksa/ehdi/voi valittaa. Tarvii ensinnäkin olla tarpeeksi pirteällä mielellä, että jaksaa sen asiakjaan silmäkontaktia välttelevän suomalaisen/pohjoismaisen tarjoilijan metsästää jostakin...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Just muuten tajusin mistä ne ihan järjettömät sanaehdotukset tyyliin eeAyian ilmestyvät kännykän avustettuun tekstinsyöttöön.

      Poista
    2. Oishan se kaikkien kannalta paras ratkaisu, että eväät olis sitä mitä pitää :)

      Juolahti muuten jostain vielä mieleen tämä perusilmiö, että kun kysytään maistuiko ruoka ja siihen vastaa että juu, se oikeasti tarkoittaa että ei maistunut. Vasta vuolaammat ylistykset sitten tarkoittavat sitä, että eväs oikeasti maittoi ja palvelu pelasi.

      Poista
  4. Aikoinaan tilasin julian ilman kinkkua, siis vain auraa-ananasta-herkkusieniä. No sain sen kinkulla, oli muuten kinkku niin pieninä sikkareina etten edes huomannut ja suuhunhan se meni. Seurauksena: yrjö lensi ja tarjoilija kalpeni. No jotain hyvää, koko poppoo (4hlöä) sai kaiken ilmaiseksi, kaljojen kera. Itse kyllä pystynyt silloin syömään, mutta pakattiin dogi baggiin mukaan.
    Paikan nimeä en muista mutta Isolla-Roballa se oli. Mieheni mielestä oli aivan loistava ruokakeikka!!!!

    -pelinainen-

    VastaaPoista
  5. Tuskin maltanodottaa, mitä päivittäisiä Happy fiilinkejä ilmaantuu - Vapusta puhumattakaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllähän meillä ilon aiheita löytyy, vaikka muille jaella! Nimimerkillä kookosöljymunkkiraporttiasi odottaen.

      Poista
  6. Pitäisi osata sanoa kun asiat menee väärin, mutta kun eihän sitä voi. Tilasin ravintolassa kanasalaatin ilman ananasta. Ja ihme, kun salaatti tuli pöytään niin siinä oli varmaan tupla-annos ananasta. En tietenkään sanonut asiasta tarjoilijalle, vaan keräsin kaikki ananaksen palat kiertämään lautasen reunalle...

    VastaaPoista
  7. Eräs tuttu osti huoltoasemalta pullakahvit, meni pöytään istumaan ja vinkkasi kohta työntekijän tiskin takaa luokseen. "Saisinko kukkia pöytään? Pulla täytti just kuukauden." :D

    VastaaPoista